گل رز در ساخت بسیاری از محصولات آرایشی و زیبایی کاربرد دارد و یکی از پرطرفدارترین این محصولات ، گلاب است که از تقطیر گلبرگ گل رز با بخار ایجاد می شود . گلاب یکی از شگفت انگیز ترین موادی است که برای پوست و یا مراقبت از زیبایی استفاده می شود.

گل رز همچنین به طور سنتی در غذاها و نوشیدنی ها استفاده شده است. گلاب، حاوی تعدادی از آنتی اکسیدان های قوی است و دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتری، ضد عفونی کننده و ضد التهابی است.

فواید گلاب برای پوست و مو
خواص و تاثیرات شگفت انگیز گلاب برای پوست، مو و سلامتی :
مرطوب کننده عالی برای پوست خشک

گلاب یک مرطوب کننده خوب است، مخصوصا برای پوست خشک زیرا می تواند به کاهش خشکی پوست کمک کند و پوست را مرطوب نگه دارد .همچنین به جوانسازی و حفظ PH پوست کمک می کند.

 ۲ قاشق غذاخوری گلاب را در یک بطری بریزید و ۱ قاشق چای خوری گلیسیرین به آن اضافه کنید. سپس بطری را تکان دهید تا کاملا ترکیب شوند. این محلول را روزی یکبار قبل از استفاده از مرطوب کننده، روی صورت خود اسپری کنید. باقی مانده محلول را می توانید تا ۱۰ روز در جای خنک نگه دارید.
حساسیت ، سوزش و خارش پوست را تسکین می دهد

گلاب، دارای ویژگی های ضد التهابی و همچنین تسکین دهنده است که باعث تسکین هر نوع تحریک پوست و قرمزی می شود و همچنین به عنوان یک پاک کننده عالی برای زدودن چربی و غبار که منافذ پوست را مسدود می کند استفاده می شود .

– پنبه را به گلاب آغشته کنید و روی پوست آسیب دیده بمالید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند . سپس پوست را بشویید. این عمل را یک بار در روز انجام دهید.
درمان آکنه

از گلاب میتوان ، برای درمان آکنه استفاده کرد. زیرا منافذ را تمیز کرده، و با کم کردن چربی اضافی پوست ، مانع از بروز آکنه می شود. همچنین، در درمان زخم های آکنه و  حفظ تعادل pH پوست موثر است .

• یک قاشق غذا خوری گلاب و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با هم مخلوط کنید و ان را روی اکنه یا زخم های ناشی از اکنه بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه روی پوست بماند .سپس پوست خود را با اب بشویید .
ترک پا را درمان می کند

در حالی که گلاب، به تنهایی می تواند ترک های پاشنه پا را درمان کند، ترکیب آن و گلیسیرین به عنوان یک درمان خانگی مناسب برای ترک پاشنه پا ، بکار می رود.
گلیسیرین پوست را نرم می کند و گلاب، ویتامین A، B3، C، D و E و همچنین خواص آنتی اکسیدان، ضد التهابی و ضد عفونی کننده آن را تامین می کند.

– مقدار کافی گلاب و گلیسیرین را به طور کامل مخلوط کنید. شب ، قبل از رفتن به رختخواب ، روی پاشنه پا و ترک های آن بمالید . صبح روز بعد پاهای خود را با آب شستشو دهید. این کار را تا بهبود کامل ترک های پاشنه پا ، ادامه دهید .
لب ها را نرم و صورتی می سازد

قبل از رفتن به رختخواب هر روز بر روی لب های خود گلاب بمالید.

برای اضافه کردن رنگ ریشه ی چغندر را به قطعات کوچک تقسیم کرده و آن را در زیر نور خورشید خشک کنید. قطعات خشک را بوسیله اسیاب بصورت پودر دربیاورید. مقداری از این پودر را با مقدار کافی گلاب مخلوط کنید تا مانند خمیر شود. سپس این خمیر را روی لب های خود بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه، آن را با آب گرم بشویید. این عمل را یک بار در روز انجام دهید.
پاک کننده طبیعی آرایش

پاک نکردن آرایش برای مدت طولانی می تواند باعث آسیب زیادی به پوست شود. به جای خرید پاک کننده های آرایشی گرانقیمت، می توانید از گلاب استفاده کنید که یک پاک کننده طبیعی آرایش برای انواع مختلف پوست است.

۱- یک توپ پنبه را در گلاب فرو کنید و برای پاک کردن آرایش از چهره خود استفاده کنید .
۲- هر روز از این پاک کننده طبیعی، قبل از رفتن به رختخواب استفاده کنید.
خواص گلاب برای مو

اگر از موهای خشک  ، عفونت پوستی یا شوره سر رنج می برید ، گلاب می تواند به نجات شما بیاید. خواص تغذیه کننده و مرطوب کننده آن ، کیفیت مو را افزایش می دهد و موها را براق می کند. همچنین به عنوان یک تهویه کننده طبیعی کار می کند و باعث افزایش رشد مو می شود. همچنین طبیعت ضد عفونی کننده و ضد التهابی آن به درمان التهاب پوسته سر خفیف و از بین بردن شوره سر کمک می کند.

• یک فنجان گلاب را به عنوان شستشوی نهایی پس از شامپو برای درخشش موهایتان استفاده کنید.

• برای درمان عفونت خفیف پوسته سر ، مقادیر مساوی از گلاب و گلیسیرین را مخلوط کنید و با استفاده از پنبه محلول را روی پوست سر خود بمالید و به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید سپس اجازه دهید برای ۳۰ دقیقه دیگر بماند، سپس موهای خود را با شامپو بشویید.اینکار را ۱ تا ۲ بار در هفته انجام دهید تا وضعیت پوستتان بهبود یابد.
خستگی چشم ها را آرام می کند

چشم های خسته می توانند زیبایی شما را خراب کنند. گلاب، باعث آرامش و تسکین چشم ها می شود . علاوه بر این، به کاهش پف کردگی و باد زیر چشم کمک می کند. ویتامین A موجود در آن ، خطر ابتلا به خشکی چشم را کاهش می دهد.

• یک توپ پنبه ای را در گلاب فرو برده و ان را روی پلک های بسته قرار دهید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. این کار را ۲ یا ۳ بار در روزتکرار کنید.

• همچنین، از گلاب خالص می توانید به عنوان قطره چشم برای تسکین فوری استفاده کنید. در صورت نیاز، فقط ۱ یا ۲ قطره گلاب خالص را در چشم خود بریزید.

استفاده از گلاب اصل به عنوان قطره ی چشمی می تواند باعث بهبود بینایی شود و از ابتلا به دژنراتیو ماکولا و آب مروارید پیشگیری کند
خواص گلاب و خشکی پوست

طبق اطلاعات بدست آمده گلاب پوست را آبرسانی می کند و خشکی آن را کاهش می دهد، اما برای رفع خشکی پوست، بهتر است که از ترکیب آن با مواد دیگری استفاده کرد.

ترکیب روغن زیتون و گلیسیرین با این مایع خوشبو ، یک درمان خانگی مؤثر برای خشکی پوست است.

اگر پوستتان مستعد آکنه نیست ، از این درمان مؤثر استفاده کنید.
ماسک گلاب و خیار و عسل برای پوست خشک

نصف خیار رنده شده را با 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق غذاخوری گلاب ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.
درمان پوست چرب

گلاب یکی از بهترین درمان های طبیعی برای کاهش چربی پوست و درخشان تر شدن رنگ پوست صورت می باشد.

ماسک گلاب و سرکه سیب برای پوست چرب

1 قاشق غذا خوری سرکه سیب را با نصف فنجان گلاب ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.